Overvaren zeilschip Desiree De Heen à Ketelhaven





Dit is het verslag van Bart Hinderdael

Vrijdag 21 Augustus.

Het is een mooie dag, Wilko komt straks even bij op de koffie om de overtocht te bespreken. Ik ken Wilko nu een half jaar ofzo van de cursus vaarbewijs 1 en mijn examen marifonie. We hebben een klik. Wilko heeft me een paar dagen geholpen met het prepareren van mijn schip voor het veilig overvaren, richting Ketelhaven. Voor mij een spannend moment, het is mijn eerste schip. Ik ben handig, technisch onderlegd, heb me ingelezen in van alles en nog wat, maar het ontbreekt me aan ervaring voor een overtocht over de Noordzee. Gelukkig geeft Wilko me het vertrouwen dat ik dit samen met hem kan en geeft me tussen de regels mee dat ik stiekem over meer skills beschik dan ik mezelf toedicht. Ik heb tot dan al een paar tochten met mijn schip gemaakt op het Volkerak en het Grevelingenmeer. Daarbij de nodige ervaring op kunnen doen op het water. Nu het seizoen voor mij ten einde begint te lopen en het schip uiteindelijk naar Enschede moet is het moment daar om de overtocht te plannen.

               We bekijken onze agenda’s en komen tot de conclusie dat het beste moment anderhalve dag later zal zijn om een naderende storm op de woensdag voor te blijven. Na heel wat denkwerk (en een slapeloze nacht, want we gaan toch echt de Noordzee over) rijden we zondag 23 Augustus met mijn vader die ons helemaal richting Steenbergen een taxirit verzorgd, richting De Heen. Ik heb er zin aan. De gedachte dat ik met mijn eigen schip, mijn eigen verworven vrijheid een mooie tocht mag maken en de grote zee op ga doet me goed. Nadat we de het schip klaargemaakt hebben om te vertrekken varen we uit. Door het zo gezellige sluisje, richting Volkerak, Haringvliet met als eindbestemming voor de dag Stellendam! Nadat we van een onwaarschijnlijk mooie zonsondergang hebben genoten komen we in het donker aan. We pakken toch nog even de sluis mee, zodat we die de volgende ochtend niet meer hoeven te pakken en op tijd buitengaats kunnen gaan. We meren aan, aan de steiger met aan de overzijde grote vissersschepen die langzaam aan al ontwaken voor een vroege vistocht. Wij kruipen in ons bed en pakken nog een paar uur slaap voor de grote dag.

Maandag 24 Augustus

Iets voor 05:00uur gaat de wekker. We eten gauw een kom yoghurt met muesli op en de tocht kan weer voortgezet worden. Wat gelijk opvalt is dat wij het laatste schip zijn dat uitvaart…. Dat blijkt later wel logisch. We zijn net iets te laat en moeten de laatste paar mijlen tegen de stroming en wind in. Tergend langzaam passeren we de tonnen in de hoop dat we straks met een westenwind wat gunstigere omstandigheden mogen treffen. Na een uur of twee varen bekruipt me toch een beetje een stil gevoel, een waterige mond en de neiging om vooral even niet benedendeks te gaan. Ik deel mijn gevoel met Wilko, ook hij ervaart de milde symptomen van zeeziekte. Gek genoeg ook dit schept een band en ik voelde me niet die “sukkel” die weer eens zeeziek word. Ik besef me dat het een lange dag zou kunnen worden. Gelukkig, de zon komt op. We naderen ondertussen enigszins de Maasgeul. De beroepsvaart is ons gunstig gezind, we kunnen ongestoord onze koers voortzetten. Herhaalde pogingen om per Marifoon contact te krijgen mislukken. Onze handmarifoon laat het in deze afweten. Gelukkig horen we de overige schepen wel en hebben zo toch goed overzicht op wat er aankomt en zich afspeelt op de Maasmond. Langzaam verdwijnt ook de Maasmond en Rotterdam uit het zicht en doemt Den Haag en Scheveningen op aan de horizon. Het reuzenrad in de verte blijft de komende uren een symbolisch punt voor onze positie. Zo nu en dan loop ik alles nog even na op het schip en trek de trotse conclusie dat alles zich goed houd. Ik ben trots op mijn eerste aankoop en trotseer ondanks mijn misselijke gevoel trots golf voor golf. Met de vorige eigenaar deel ik nog wat leuke foto’s en filmpjes. Af en toe wisselen we van positie en neemt Wilko het roer over. Ik merk dat ik me achter het stuur toch beter voel. Hoe meer we dichterbij IJmuiden komen, hoe meer ik me besef wat een rijkdom het is. Wilko en ik delen mooie verhalen, we hebben het over wijze levenslessen en paden die onze levenswegen gekruist hebben. ’t Water doet wat met je, mijn geest komt er van tot rust. Ik heb zelfs ik denk wel een uur staan fluiten achter mijn stuurwiel en voelde de misselijkheid even niet meer. Dan is er al gauw weer het moment dat we IJmuiden voor de boeg hebben en varen we al weer de haven binnen.  We besluiten snel een kleine uitgestelde lunch de eten aan het strand alvorens we met een hazenslaapje een duik in het water ons klaarmaken voor het diner. We vinden dat we een biefstuk wel verdiend hebben. Moe maar meer dan voldaan gaan we weer richting bed. Ik ga met een trots en blij gevoel slapen. Het is vreemd genoeg alsof de misselijkheid er niet geweest is die dag. Ik heb een mooie dag gehad. Ik koester de leuke gesprekken die we voerden en genoot van de stille momenten (omdat we ons toch echt niet lekker voelden).

Dinsdag 25 Augustus

6:00uur ben ik wakker. Ik kan mezelf nog heel even inhouden om niet gelijk uit bed te gaan. Ik heb zin aan de dag en zet een half uurtje later de oven aan voor wat vers gebakken broodjes en maak een heerlijke kop koffie. Dit word een mooie dag! We gaan straks dwars door Amsterdam en we komen hopelijk einde van de middag aan in Ketelhaven!

Rond 7:00 uur varen we weg. Voor de zeesluis moeten we een half uurtje wachten. Daarna zijn we op weg. De motor poekelt lekker door en met een knoop of 6 lopen we Amsterdam binnen. Een prachtig gezicht vanaf het water. Ik ben blij dat we nog even geen deel uit hoeven maken van alle drukte op de kade. De aanblik zo deed me nog even denken aan het restaurant van Jamie Oliver waar ik jaren geleden gegeten heb. Hemels was het… en o zo eenvoudig. Dan besef ik me dat ik ook nu op mijn boot zo gelukkig ben, omringd door eenvoud is er alle ruimte om te genieten van het moois dat anders zomaar aan je voorbij kan gaan.

Al gauw varen we Amsterdam weer uit en krijgen een prive schutting in de Oranjesluis en ……brug? Het voelt alsof we nu aan de laatste etappe begonnen zijn richting Ketelhaven. De trip verloopt voorspoedig. Af en toe worden we getrakteerd op een regenbui, maar het geeft allemaal niks. Ik krijg een glimlach van oor tot oor en geniet van de douche van moeder natuur. Helaas voor ons halen we het net niet op tijd om voor de sluiting van de Ketelbrug aan te komen, even nog hopen we op voldoende doorgang maar met 13 meter op de peilschaal komen we er toch echt niet onderdoor. Door het verwachte slechte weer zijn we genoodzaakt uit te wijken naar Urk. Daar krijgen we een warm telefonisch welkom en leggen daar aan om het schip over een paar dagen alsnog richting naar Ketelhaven te brengen. Moe maar voldaan staat onze “taxi” wederom in de vorm van mijn vader weer klaar om ons op te halen! Enigszins moe maar vooral voldaan rijden we richting huis. Het was een prachtige tocht! De ketelhaven komt een paar dagen later wel in zicht……

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Examens Vaarbewijs hervat

Vanaf 13 mei start het CBR weer met het afnemen van theorie-examens. Dus ook voor de examens voor het Klein Vaarbewijs . 

Vanaf nu is het weer mogelijk om te reserveren op de website van het CBR.

Er is natuurlijk een grote achterstand omdat er de afgelopen weken geen examens werden afgenomen. Wij verwachten dus dat het druk wordt en het wel even duurt voor u aan de beurt bent. Terwijl het normaal in het voorjaar en in de aanloop naar de zomer altijd al druk is met examens voor het Klein Vaarbewijs. Het is daarom goed om nu vast een datum vast te leggen.

Kandidaten die al eerder hadden gereserveerd en waarvan het examen werd uitgesteld door de Corona crisis moeten ook opnieuw een examendatum opgeven. Zij krijgen geen voorrang op nieuwe aanmeldingen. 

Het CBR heeft de benodigde maatregelen genomen zodat kandidaten en medewerkers veilig aan de slag kunnen. 

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Zenden zonder ATIS – boete!

Als het Agentschap Telecom constateert dat marifoongebruikers niet voldoen aan de ATIS wetgeving mogen ze een boete opleggen. Het Agentschap Telecom gaat meer controleren én bekeuren .

Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Overgang Examinering van Vamex naar CBR

Op woensdagavond 16-10 hebben hebben Vamex en CBR opleiders en auteurs bijgepraat over de status:

Aanmelden voor examens wordt nog deze maand mogelijk is de verwachting. De tarieven blijven gelijk.

De database met vragen wordt overgenomen en er veranderd weinig komend jaar voor deelnemers van examens. De voltallige examen commisie van de Vamex wordt het College van Deskundigen van het CBR pleziervaart. Nieuwe vragen komen van externe deskundigen en de CvD controleert.

Wat Vamex kon bieden, direct na het examen en vaarbewijs formaat creditcard meegeven, kan het CBR niet bieden, er komt een nieuwe pas met hogere veiligheidscriteria en omdat er ook nog meer examenlocaties zijn zou dezelfde dienstverlening een enorme investering vergen. Zeker geen optie op korte termijn. Na behalen van het examen en als aan alle verdere criteria is voldaan volgt een pas per post na ongeveer 5 dagen.

In Enschede en Deventer kan nu ook examen worden gedaan. Examens op zaterdag worden op wisselende [3 van de 20 of zo] locaties aangeboden.

Bij aanmelden voor het examen krijg je een reserveringsnummer. Een examen kandidaat moet zich voor het examen bij binnenkomst aanmelden bij een scherm met dit reserveringsnummer. Dan krijgt kandidaat instructie wat er moet gebeuren, o.a. persoonlijke eigendommen in kluisje. In de examenruimte staan 20 touchscreens (anders dan bij Vamex). Het kan zijn dat op alle 20 plekken verschillende examens worden afgenomen.

Geplaatst in Geen categorie | Getagged , , , | Reacties uitgeschakeld voor Overgang Examinering van Vamex naar CBR

Examens KVB1/2 na 1-1-2020

Beste opleider/uitgever,

Vanaf 1 januari 2020 neemt het CBR de recreatievaartexamens af. Het gaat om het Klein vaarbewijs I en II en het Groot pleziervaartbewijs. Het CBR neemt deze taak over van VAMEX. De examens die het CBR gaat afnemen zijn gelijk aan de huidige VAMEX-examens qua inhoud en zwaarte. Ook de examentarieven blijven nagenoeg gelijk aan de huidige VAMEX-tarieven.

Inmiddels zijn alle examens voor 2019 bij VAMEX gereserveerd. Dit betekent dat het voor nieuwe kandidaten niet meer mogelijk is om in 2019 examen te doen. 

Recreatievaartexamens kunnen alleen door de kandidaat gereserveerd worden en niet door de opleider. Toekomstige examenkandidaten kunnen in oktober bij het CBR terecht voor het reserveren van de recreatievaartexamens. Kandidaten kunnen dan vanaf januari 2020 op één van de 20 CBR-locaties theorie-examen doen.

In de tweede helft van september volgt meer informatie over recreatievaartexamens op cbr.nl. Ook is dan de exacte datum bekend wanneer kandidaten examens kunnen reserveren bij het CBR.



Geplaatst in Geen categorie | Een reactie plaatsen

Marifoon kanalen Waddenzee

 

KanaalToepassing
2Verkeerscentrale Brandaris
Uitluisterplicht aanloop Terschelling
4Centrale Meldpost Waddenzee
5Verkeerspost Eierland Texel
Verkeerspost Schiermonnikoog
12gemeentehaven Oudeschild
uitluisterplicht aanloop Oudeschild
14Zeedoksluis Den Helder
Kornwerderzand
16Kustwacht
Nood, spoed en veiligheidsverkeer
23Kustwacht werkkanaal
weerbericht: 8:05, 13:05, 19:05 en 23:05
31Waddenhaven Oudeschild Texel
62verkeerscentrale Den Helder
(Molengat, Marsdiep, Schulpengat)
83Kustwacht werkkanaal
weerbericht: 8:05, 13:05, 19:05 en 23:05

Marifoonkanalen in het waddengebied kanaal 16: Kustwachtcentrum * nood-, spoed en veiligheidsverkeer * stormwaarschuwingen * aankondiging weerbericht kanaal 2: Verkeerscentrale Brandaris * uitluisterplicht bij aanlopen Terschelling * scheepvaartbericht elk oneven plus een half uur (1:30, 3:30, 5:30 enz.) kanaal 4: Centrale Meldpost Waddenzee * melden verontreiniging, ontbrekende vaarwegmarkering, verstoringen van de natuur en informatie over het weer en de Waddenzee kanaal 5 en 67: Zeeverkeerspost Eierland (Texel) * actuele scheepvaartinformatie * weerberichten om 9:00,14:00 en 19:00 * indien niet bemand wordt u doorgeschakeld naar kanaal 4 kanaal 12: Gemeentehaven Oudeschild (Texel) * uitluisterplicht bij aanlopen Oudeschild * meldplicht op maandag en vrijdag als de vissersvloot uit- en invaart kanaal 62: verkeerscentrale Den Helder * uitluisterplicht hele blokgebied VHF 62 Den Helder dat een deel van het westelijk waddengebied, het Marsdiep, Molengat en Schulpengat omvat * scheepvaart- en weerberichten elk uur om :05 kanaal 23 en 83: weerberichten om 8:05, 13:05, 19:05 en 23:05 Overige marifoonkanalen Waddenhaven Texel 31 Gemeentehaven Oudeschild 12 Den Oever Stevinsluizen 20 Kornwerderzand Lorentzsluizen 18 Den Helder, aanloop haven 62 Den Helder Zeedoksluis naar Jachthaven Willemsoord 14

Geplaatst in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Marifoon kanalen Waddenzee

Astro Light; navigeren zoals Columbus

 

 

Onze landgenoot Mark Slats vaart momenteel in de Retro-Race de Golden Globe non-stop solo rond de wereld. Een grote uitdaging temeer omdat hij geen GPS mag gebruiken voor zijn positiebepaling. Met de sextant, de Zon en de Sterren moet hij zijn weg zien te vinden over de wereldzeeën.

Maar hoe werkt Astro eigenlijk? Columbus bijvoorbeeld in 1493, gelukte het om vanuit Haïti, na een reis van 3600 mijl landfall te maken in Lissabon. Hoe deed hij dat? Dat deed hij met Breedtezeilen m.b.v. de Poolster en de Zon.

En hebben wij daar nu in 2018 ook nog wat aan? Zeker! Alle technieken van de ouden zijn ook nu nog steeds prima te gebruiken. Hierover en meer gaat deze cursus “Astro Light”.

Astro omdat we werken met de Zon en de Poolster.

Light omdat we werken zonder ingewikkelde wiskunde.

Na afloop van deze ééndaagse cursus Astro Light ben je in staat overal op de wereld (maar ook gewoon op het IJsselmeer en de Noordzee) éénmaal per dag nauwkeurig je positie te bepalen.

Maar los van dit back-up aspect: als je snapt hoe het werkt daarboven, dan ben je niet langer een buitenstaander die   gefascineerd maar onwetend naar de hemelse bewegingen kijkt maar je schaart je in de eeuwenoude rij van zeelui die op eigen kracht en inzicht hun weg konden vinden over de wereldzeeën. Net zoals Mark Slats op dit moment. Astro will satisfy your soul!

 

Lit:

-Boordboek Zelfredzaam Zeemanschap; Dick Huges

-Astronavigatie van Columbus tot Willem Barentsz voor de moderne zeiler; Siebren van der Werf en Dick Huges

-De Zon als GPS, een praktische handleiding voor Astronavigatie; Dick Huges

-Klassiek Zeemanschap in de Praktijk, solo onder zeil de wereld rond; Dick Huges

 

 

 

Geplaatst in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Astro Light; navigeren zoals Columbus

Neptunamor Pesse

Geplaatst in Opleidingscentrum | Reacties uitgeschakeld voor Neptunamor Pesse

Zeilen in Windparken

We mogen vanaf 1-1-2018 zeilen in windmolen parken.
In meerdere landen, o.a. Denemarken zijn er al soortgelijke maatregelen doorgevoerd, nu dus ook in Nederland. Ik ben benieuwd wanneer de Duitse windmolenparken aan de beurt zijn en de andere windmolen parken in Nederland.

De nieuwe maatregel geldt alleen voor:

  1. <24 meter
  2. Offshore Windpark Egmond aan Zee (OWEZ), Prinses Amalia Windpark (PAWP) voor de kust van IJmuiden en windpark Luchterduinen (LUD) voor de kust van Noordwijk.  Dit geldt nog niet voor de Gemini-windparken Buitengaats en ZeeEnergie ten noorden van de Wadden.
  3. zie voor verder reglementen: vimeo

Het zal nog even wennen zijn! Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen.

Geplaatst in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Zeilen in Windparken

Neptunamor Lauwersoog bij WSV-Lauwerszee: Vaarbewijs, Kustnavigatie, Marcom-B

In het verenigingsgebouw het Roode Hooft  in Lauwersoog, worden waterpsortcursussen georganiseerd door WSV Lauwerszee in samenwerking met Neptunamor.

In het voorjaar wordt de cursus Marifonie  en GMDSS Module-B gegeven. De module-B is de aanvulling op marifonie voor verkrijgen van het Marcom-B bedieningscertificaat.  Voor beide onderdelen worden de examens ook door Neptunamor afgenomen.

Ook wordt een workshop wadvaren georganiseerd. Tijdens de workshop is de focus op tochtplanning.

Verder is er de  cursus Klein Vaarbewijs 2 . Aansluitend vindt verdieping plaats van de stof voor diegenen die het examen Theoretische Kustnavigatie willen doen. Een aanrader voor iedereen die het zeegat wel eens uit gaat.

Voor WSV leden zijn er een kortingen.  Geef bij het aanmelden aan of je lid bent. Er is geen bezwaar om u aan te melden als lid en tegelijk in te schrijven. Natuurlijke zijn ook niet leden van harte welkom in het verenigingsgebouw om deel te nemen aan de cursussen.

Geplaatst in Opleidingscentrum | Reacties uitgeschakeld voor Neptunamor Lauwersoog bij WSV-Lauwerszee: Vaarbewijs, Kustnavigatie, Marcom-B